Ilmainen raudanpuutetesti tilatessasi yli 30€

Ilmainen raudanpuutetesti tilatessasi yli 30€

+46 (0)42-4008700

042-4008700

Suoraan postilaatikkoon

100% takuu

Ilmainen rahti

Ilmainen palautus

Raudanpuute on tavallista. Oireina voivat olla alavireisyys, ahdistuneisuus ja yleinen levottomuus. Yksinkertainen testi, jonka teet kotona, antaa sinulle vastauksen suoraan.
Rauta on hyvin tärkeä ainesosa elimistölle, jotta se voi muodostaa riittävästi punaisia verisoluja. Raudanpuute aiheuttaa sen, että veren happipitoisuus ei ole riittävä. Raudanpuutteelle on erilaisia
syitä, mutta useimmiten se johtuu runsaista kuukautisista, mahahaavasta tai muista suolistosairauksista tai onnettomuudesta, jossa menetetään paljon verta. Jos epäilen raudanpuutetta, älä lääkitse itseäsi rautatableteilla, vaan testaa ensin.

Täällä voit lukea raudanpuutetestistämme.

Tavallisimmat raudanpuutteen oireet ovat:
• Väsyneisyys ja jaksamattomuus
• Ahdistuneisuus ja levottomuus
• Huimaus
• Sydämentykytykset
• Suhina korvissa
• Hengästyneisyys
• Kalpea iho

Jos anemia etenee hitaasti ja sitä jatkuu pitemmän aikaa, niin keho tottuu siihen ja vaivat voivat olla lieviä, vaikka potilas kärsii vakavasta raudanpuutteesta.

 

Kuka on vaarassa kärsiä raudanpuutteesta?

Anemia ja raudanpuute on tavallisinta puberteetti-ikäisillä tytöillä sekä raskaana olevilla ja imettävillä. Raudan imeytyminen heikkenee myös iän myötä, minkä vuoksi raudanpuute on melko tavallista vanhemmilla ihmisillä.

Niillä, jotka syövät pelkästään kasvisravintoa, on usein vaikeaa saada riittävästi rautaa. Keliaakikoilla on myös huonontunut raudan imeytyminen.

Erilaisia raudanpuutetestejä

Pääasiassa raudanpuute johtuu siitä, että punaisia verisoluja on liian vähän tai hemoglobiinia, veren väriainetta, on liian vähän. Näiden kahden syyn yhdistelmä voi myös olla kyseessä ja syyt ovat usein päällekkäisiä. Liian vähäinen määrä rautaa veressä on raudanpuutosanemia. Raudanpuutos aiheuttaa sen, että keho saa vähemmän happea ja sydämen on toimittava tehokkaammin.

Kehossa on raudan varavarasto, mutta jos se koko ajan pienenee, keho ei lopulta voi enää muodostaa riittävästi punaisia verisoluja. Veriarvot laskevat ja
potilas toi tulla veltoksi, väsyneeksi ja kalpeaksi. Silloin tarvitaan ylimääräinen rautalisä.

Järnbrist

Rautatabletteja raudanpuutteeseen

Raudanpuutteen hoito

Runsaista kuukautisista johtuva raudanpuuteanemia hoidetaan tavallisesta rautalisäyksellä ja verikokeilla. Usein tarvitaan pitkäaikaista hoitoa ja se jatkuu
tavallisesti niin kauan kuin kuukautiset kestävät.

Joillekin raudanpuuteanemiasta kärsiville riittää muutaman viikon hoito ja anemia paranee ylimääräisellä raudanlisäyksellä. Sitä annetaan rautatabletteina tai, jos tasot ovat hyvin alhaiset, pistoksina. Jos raudanpuutoksen syynä on sairaus, joku muu hoito voi olla välttämätön.

Mitä voi tehdä itse?

Monipuolinen ravinto on tärkeää. Kala, äyriäiset ja broileri ovat hyvää ja runsaasti rautaa sisältävää ravintoa samoin kuin vihreät vihannekset. Varsinkin naisen, joka on puberteetti-iässä, menopaussissa tai on raskaana, tulee huolehtia rautatasostaan. Suositeltu päiväannos hedelmällisessä iässä oleville naisille on 15 milligrammaa. Vastaava taso menopaussin ohittaneille sekä miehille on 9 milligrammaa päivässä.

Eräs hyvä keino on käyttää meidän rautatestiämme, joka mittaa veren ferritiinin pitoisuutta, joka on suoraan suhteessa rautatasoihin. Saat tiedon välittömästi siitä, ovatko rautavarastosi riittävät. Jos ne eivät ole, voit ottaa yhteyttä terveyskeskukseesi tai sairaalan neuvontaan, jotta saat selville raudanpuutteesi.

FAQ

Mitkä ovat raudanpuutteen yleisimmät oireet?

Oireet ovat usein yksilöllisiä ja yleisvointiisi voi vaikuttaa moni asia, mutta alla on listattu tavallisimpia oireita:

Väsymys
Huimaus
Päänsärky
Jaksamisen puute
Ärtyneisyys
Kalpeus
Lievä masennus
Korvien suhina
Keskittymisvaikeudet
Sydämentykytykset
Hengästyneisyys
Muistivaikeudet

Parhaat vinkkimme raudanpuutteen välttämiseksi

Tässä parhaat vinkkimme raudanpuutteen välttämiseksi:

Liha ja kala ovat hyviä eläinperäisiä raudanlähteitä. Kasviperäisistä tuotteista hyviä raudanlähteitä ovat seuraavat: Vihreät lehtivihannekset kuten parsakaali, rucola ja pinaatti. Ne sisältävät yhtä paljon rautaa pakastettuna kuin tuoreena.
Pähkinät ja siemenet
Kuivatut hedelmät, erityisesti aprikoosit
Täysjyvätuotteet kuten täysjyväleipä, täysjyväpasta ja täysjyväriisi sisältävät enemmän rautaa kuin puhdistetut viljatuotteet.
Palkokasvit
Vinkkejä raudan saamiseen aterialla
-Laita ruokaa valurautapadassa tai paistinpannulla. Rautaa voi siirtyä astiasta ruokaan, mutta tämä tieto ei ole minkään viranomaistahon vahvistama.

C-vitamiini auttaa elimistöä vastaanottamaan rautaa.

Nämä elintarvikkeet estävät raudan imeytymistä ja niitä tulee välttää, jos kärsit raudanpuutteesta:
-Kahvi, tee ja suklaa.
-Kalsium, joten vältä siis suurta maitotuotteiden määrää aterialla.
-Fytiinihappo, jota on viljakasvien kuoressa.